Eeuwenlang zijn bakstenen alleen gebruikt voor de bouw van kerken, kloosters en kathedralen. Maar halverwege de 19e eeuw verandert dat: huizen worden voortaan van steen gemaakt en wegen worden kilometer na kilometer verhard met straatklinkers.

De vraag naar stenen neemt sterk toe en de ene na de andere steenfabriek wordt geopend langs de grote rivieren. Klei is daar in ruime mate te vinden en het vervoer van de geproduceerde stenen is bovendien eenvoudig.

De firma Dericks & Geldens, die in Druten zowel een dakpannen- als een steenfabriek bezit, ziet een gat in de markt en opent ook in Deest een steenfabriek. De nieuwe fabriek staat opmerkelijk genoeg binnendijks, op de plaats van een oude veldoven en wordt deels met de stenen daarvan opgebouwd. Steenfabriek Vogelensangh heeft een kolengestookte ringoven: een techniek die dan al meer dan vijftig jaar in omloop is.

Steenovenbaas
De eigenaren trekken een ervaren vakman aan als steenovenbaas: Theodorus Arts van der Zanden (1862-1943). In naam van de hoge heren bestuurt hij de dagelijkse gang van zaken bij de steenfabriek.

Speciaal voor zijn gezin wordt in 1920 een steenovenbaaswoning tegenover de fabriek gebouwd. Deze woning wordt ook gebruikt als kantoor en aangrenzend zijn de stallen voor de paarden.